• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta

    Öppettider*:
    Måndag, Onsdag, Torsdag kl. 09:00 - 16:30
    Tisdag kl. 11:00 - 19:00
    Fredag kl. 09:00 - 15:00 

    *Påsk: Servicecenter håller stängt från torsdag 18 april kl 15:00 t.om. måndag 22 april. Öppnar åter tisdag 23 april kl. 11:00.

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Avesta kommuns service i topplacering bland företag

Publicerad: 2019-04-11, kl 15.02

Företagare fortsätter att ge kommunernas service allt bättre omdömen, visar en mätning från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

Avesta har klättrat från plats 111 (år 2016) till plats 6 (2018)! Här har miljö- och hälsoskydd ökat mest (+28 poäng), därefter bygglov (+23 poäng), Livsmedel (+ 9 poäng).

- Det här är fantastiskt roligt. Vi hade som delmål att komma bland de 10 bästa, när vi satte upp vårt mål från 2016 då vi hamnade på plats 111. Nu har vi nått det målet. Det är ett kvitto på att vi bedriver ett uthålligt arbete som gett resultat.
Samtidigt är det också ett bevis på att vårt näringsliv och våra medborgare är nöjda
säger Anders Friberg, kommundirektör.

Håkan Eck, förvaltningschef Västmanland Dalarna miljö- och byggförvaltning beskriver hur man har jobbat strategiskt för att förbättra servicen:

- Vi har jobbat intensivt med rådgivning för att nå ut till våra kunder och vi har kortat ner handläggningstiderna. Förvaltningen är idag fullt bemannad och vi jobbar intensivt med samverkan mellan våra enheter för att ha så snabb handläggningstid som möjligt.

                                                                                  2016                                        2018

 

Poäng

Placering

Poäng

Placering

Totalt

68

111

81

6

Brandskydd

87

10

88

7

Bygglov

56

92

79

20

Miljö- & Hälsoskydd

55

101

83

6

Livsmedelskontroll

72

81

81

30

 

Kommunalrådet Lars Isacsson är också glad. - Ett gott företagsklimat är så viktigt för kommunens utveckling. Sjätte plats i landet är toppklass och det är vad vi ska vara i Avesta kommun, och han framhåller medarbetarnas värde:

- Det här är ett stort erkännande till våra medarbetare som arbetar professionellt och med gott bemötande.

Även Anders Friberg, kommundirektör, lyfter fram medarbetarna, men sticker också ut hakan mot nya nivåer.

- Jag vill givetvis framföra ett stort tack till våra medarbetare. Nu går vi vidare mot nästa mål; topp tre i Sverige!

 

                                                Betygsindex per serviceområde Avesta kommun

 

Information

Tillgänglighet

Bemötande

Kompetens

Rättssäkerhet

Effektivitet

2018

79

82

85

80

82

82

2016

67

70

73

65

70

71

 

SKL har sedan 2010 gjort sex så kallade öppna jämförelser av hur nöjda företagare är med kommunernas service och effektivitet i myndighetsutövningen. Kommunernas genomsnittliga NKI-värde (NKI: Nöjd kund-index) har ökat vid varje tillfälle, från 66 till 72 av 100 möjliga. Till hela rapporten.

Om SKLs Insiktsmätning Öppna jämförelser: företagsklimat 2018
SKL:s Öppna jämförelser om företagsklimat redovisar resultaten från Insikt – en kvalitetsmätning av kommunernas myndighetsutövning och service gentemot företag.

Företagare får i undersökningen bedöma kommunernas service på sex myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd.

Undersökningen genomförs bland företagare som haft ett ärende inom ett eller flera av dessa myndighetsområden. Företagarna får i en enkät besvara frågor om kommunernas service vad gäller information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. De får också göra en helhetsbedömning om kommunernas service. Det är helhetsbedömningen som ligger till grund för måttet ”nöjd-kund-index” (NKI). Läs mer här.