• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta

    Öppettider:
    Måndag, Onsdag, Torsdag kl. 09:00 - 16:30
    Tisdag kl. 11:00 - 19:00
    Fredag kl. 09:00 - 15:00

    OBS! 22-23 januari har vi begränsade öppettider för besök p.g.a. planeringsdagar. Besöksdisken håller öppet kl. 12:30-16:30 under dessa två dagar. Tisdag 29 januari är det stängt hela dagen p.g.a. utbildning.

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Bara i Avesta - Tillväxt Avestas nya webbsida

Publicerad: 2018-12-27, kl 15.03

I slutet av november lanserade Avesta kommun webbsidan baraiavesta.se.

Sidan, som är fristående från kommunens ordinarie hemsida, vill lyfta Avestas näringsliv genom att presentera företag och företagare. Syftet är att visa på den bredd som näringslivet i Avesta har. Men här hoppas kommunen också kunna presentera nyheter om exempelvis etableringar. Besök baraiavesta.se.

-  Vi vill fortsatt vara en attraktiv kommun med driv och framtidstro i både tätort och landsbygd. Vårt spår och vår linje är att fortsätta med Avesta 2020-andan. Det gör vi bland annat med vår nya webbsida. Lyckas vi med det så kommer vi inte att behöva lägga ned fungerande verksamheter på grund av för litet underlag, utan kan i stället fortsätta satsa och utveckla vår kommun, säger kommunalrådet Lars Isacsson (S).

Under 2018 fattades beslut i Avesta kommun om att inleda en ny marknadsföringskampanj. Gullers Group, som i fjol utsågs till Årets byrå i Sverige, fick uppdraget sedan det upphandlats. Under hösten har projektarbetet intensifierats, och lagt grunden till den nya webbsidan som fått namnet Bara i Avesta.

- Vi vill jobba med de bästa. Det tvingar oss till nya utmaningar och att prestera ännu mer och bättre, säger kommundirektör Anders Friberg som hänvisar till de strukturförändringar och neddragningar 2008 och 2011, som la grunden till Avestas största utvecklingsprojekt.

- Via ett mycket ambitiöst och barriärbrytande arbete så lyckades vi med det arbetet. Vi bestämde oss för att bli en vinnare, och vi satsade oss ur krisen. Då lades också grunden för strategin för datasatsningarna med ett än mer breddat näringsliv. Nu gör vi en ny satsning.

Syftet med den nya kampanjen och webbsidan är att visa på Avestas breda näringsliv. Det sker genom att Avestas företagare berättar om sig själva, sina drömmar och sina företag. Men ständigt uppdaterade näringslivsnyheter ska också rymmas på den nya webbsidan.

- Det här är också ett arbete för att öka attraktiviteten för Avesta, där näringslivet har en oerhört viktig roll. Både det befintliga näringslivet men också det som kommer, som Biltema och kanske Google. Det kompletterar Avestas näringsliv, fortsätter Anders Friberg som hoppas att berättelserna och beskrivningarna om Avestas företag ska skapa nyfikenhet, och på sikt nya etableringar och bostäder i Avesta.

Även Lars Isacsson betonar näringslivets betydelse för Avesta.

- Vi jobbar hårt för att få fler arbetstillfällen till hela kommunen. Krymper man befolkningsmässigt i kommunal verksamhet så måste man lägga ned. Vår väg är istället att genom ett breddat näringsliv, få fler arbetstillfällen och fler invånare. Det har vi lyckats med och det är fortfarande rätt väg att gå. Avesta ska vara södra Dalarnas och Norra Västmanlands regioncentra.