• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag klockan 08.00–16.30.
    E-post: servicecenter@avesta.se 
    Besök: Kungsgatan 32, Avesta. 
    Mån, Ons, Tor klockan 10.00-16.30, Tis klockan 11.00-16.30, Fre klockan 10.00-15.00.

    Ställ en fråga

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Servicepunkt Horndal invigd

Publicerad: 2021-12-06, kl 18.07

Nu är den invigd; Servicepunkt Horndal. I anslutning till Horndalsbornas egen (H)julmarknad, öppnades dörren för den nya mötesplatsen där Horndalsborna hädanefter ska kunna uträtta kommunala ärenden och frågeställningar utan att behöva åka in till centrala Avesta.
- Det känns bra att kommunens logga syns i Horndal, sa Lars Isacsson innan han klippte av det blågula bandet.

Kommunalrådet står med en sax i färd med att klippa ett band som två personer håller i
Med ett saxklipp av ett blågult band, invigdes Servicepunkt Horndal i samband med ortens (H)julmarknad.

Ändarna på det bandet hölls av Susanne Janhager och Anders Åkerström, från Servicecenter respektive kommunens näringslivsenhet Tillväxt Avesta. De verksamheterna är också de som i första hand kommer att samverka i Servicepunkten, även om kommunens övriga förvaltningar också kommer att finnas representerade där någon gång per månad.

Servicepunkten kommer att hålla öppet måndagar och torsdagar från klockan 10 till klockan 16. Personal på plats ska försöka svara på frågor och vara till hjälp för de som behöver komma i kontakt med kommunen. Lokalen kan också komma att bli en arbetsplats för kommunanställda som kan sitta där och jobba där i stället för att åka in till Avesta.

Det här blir därmed är en mindre variant av det Servicecenter som sedan våren 2017 öppnades i Avesta bibliotek och som blivit en välbesökt verksamhet. De nya servicepunkter som nu invigts (förutom Horndal också en i Krylbo) förklarade Lars Isacsson (S), är ett vallöfte som nu förverkligats. Men han passade också på att bjuda in fler aktörer till servicepunkten i Horndal:

- Vi håller en dörr, en hand och en famn öppen till Region Dalarna för att vi här skulle kunna erbjuda en digital vårdcentral. Men vi hade inte tid att vänta på deras svar. Vi kör igång nu. Vill regionen samarbeta så är de välkomna!

Att Servicepunkten kan få betydelse för Horndalsborna, var Lars Isacsson inte heller sen att betona.

- Vi ser en väldigt positiv framtid för Horndal. Här går näringslivet bra. Nu väntar vi på att mark och miljödomstolen - efter överklagandet i juli - ska fatta ett miljötillstånd för Google och att det snabbt efter det också förhoppningsvis kommer ett investeringsbeslut om att det kan börja byggas ett datacenter. Då gäller det att vi är förberedda.

Ett led i det arbetet har inletts med att ta fram mark i Horndal för nya bostadshus och villor.

- Det är inte lätt att hitta mark där alla tycker det är bra att bygga. Men vi vill att det ska finnas möjligheter att bygga här i Horndal, sa Lars Isacsson.