• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30.
    Lunchstängt kl. 12.00–13.00.

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta
    Besökstider:
    Måndag kl. 09.00–16.30
    Tisdag kl. 11.00–16.30
    Onsdag–torsdag kl. 09.00–16.30
    Fredag kl. 09.00–15.00
    Lördag kl. 10.00–14.00

    Ställ en fråga

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Konsumentkunskap för företagare

Här finns information och material om vad som gäller på konsumentområdet för dig som är näringsidkare. Du hittar bland annat intressanta länkar samt informationsmaterial att skriva ut. 

Konsumentkunskap till företagare ser vi som ett förebyggande arbete som ska leda till kunskap, förebygga konsumentproblem, minska reklamationer och underlätta den lokala reklamationshanteringen. Vårt förebyggande arbete sker i olika former, bland annat på möten ute i butikerna där personalen får information om konsumentköplagen. Vi informerar även olika föreningar och ungdomar på Avestas skolor om vad man bör tänka på som konsument.

Rättigheter och skyldigheter

Det är många lagar som det är viktigt att du som näringsidkare känner till. På sidan om lagar och regler finns information om reklamationer, distans- och hemförsäljningslagen, prisinformationslagen, marknadsföring och mycket annat.

Bluffakturor och andra bedrägerier

Bluffakturor för exempelvis annonser i lokala telefonkataloger som antingen aldrig trycks eller som man åtminstone aldrig beställt kan dyka upp. Företagarna och Svensk Handel har bra information på sina webbplatser om hur du går tillväga om du råkat ut för en fakturaskojare eller någon annan bedragare.

Kontakt

Konsumentrådgivare, telefon 0226-64 55 32
Telefontid: Fredagar kl 10.00–12.00

E-post: konsument@avesta.se

Besöksadress: Omsorgsförvaltningen, Markusgatan 25, Avesta

Senast granskad 29 mars 2017.