Konsumentrådgivning
Kommunen kan erbjuda dig som är konsument eller företagare stöd, vägledning och information om vilka rättigheter och skyldigheter du har vid till exempel köp av en vara. Vi hanterar inte tvister mellan två privatpersoner eller två näringsidkare. I dessa fall kan du vid behov kontakta en jurist eller advokat.
Du kan få:
- Information om dina rättigheter som konsument utifrån det avtal du har ingått med ett företag.
- Vägledning i hur du gör en reklamation samt få råd om instanser där ditt ärende kan prövas.
- Råd inför vissa köp av varor och tjänster t.ex köp av hantverkstjänst, val av elhandlare, köp av bil hos bilhandlare.
All rådgivning är kostnadsfri och sker under sekretess.
Tidsbokning för personligt besök sker via telefontiden. Telefontider och kontaktuppgifter hittar du i kontaktfliken högst upp till höger på denna sida.
På grund av rådande pandemi är rådgivningen från och med torsdagen den 19 november och tills vidare ändrad så att all rådgivning sker via telefon.
Vi tar inga besök men om handlingar behöver lämnas kan vi komma överens om detta när vi pratar om ditt ärende på telefon.
Vi nås på följande telefonnummer torsdagar mellan kl. 13:00-16:00 och fredagar klockan 09:30-11:00.
Konsumentrådgivare: 0226-64 52 93
Övrig tid hänvisas du till Hallå Konsument