Konsumentkunskap för företagare
Här finns information och material om vad som gäller på konsumentområdet för dig som är näringsidkare. Du hittar bland annat intressanta länkar samt informationsmaterial att skriva ut.
Konsumentkunskap till företagare ser vi som ett förebyggande arbete som ska leda till kunskap, förebygga konsumentproblem, minska reklamationer och underlätta den lokala reklamationshanteringen. Vårt förebyggande arbete sker i olika former, bland annat på möten ute i butikerna där personalen får information om konsumentköplagen. Vi informerar även olika föreningar och ungdomar på Avestas skolor om vad man bör tänka på som konsument.
Rättigheter och skyldigheter
Det är många lagar som det är viktigt att du som näringsidkare känner till. På sidan om lagar och regler finns information om reklamationer, distans- och hemförsäljningslagen, prisinformationslagen, marknadsföring och mycket annat.
Bluffakturor och andra bedrägerier
Bluffakturor för exempelvis annonser i lokala telefonkataloger som antingen aldrig trycks eller som man åtminstone aldrig beställt kan dyka upp. Företagarna och Svensk Handel har bra information på sina webbplatser om hur du går tillväga om du råkat ut för en fakturaskojare eller någon annan bedragare. Svensk Handel Varningslistan, varnar för bluffakturor, företag med oseriösa försäljningsmetoder och för erbjudanden eller utskick som kan uppfattas som vilseledande.