• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta

    Öppettider:
    Måndag kl. 09:00 - 16:30
    Tisdag kl. 11:00 - 16:30
    Onsdag kl. 09:00 - 16:30 
    Torsdag kl. 09:00 - 16:30
    Fredag kl. 09:00-15:00

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Marknadsförings-workshop av och med lokala förmågor

Publicerad: 2017-03-29, kl 14.25

Den röda tråden var temat på marknadsförings-workshopen i Koppardalens Utvecklingscentrum. Avestaföretagarna Sara Ekström från Kreatopia och Fredrik Spennare från Stuart inledde workshopen med att tala om betydelsen av ett företags varumärke och vikten av att ha en strategi för vad företaget på sikt vill uppnå. Tomas Svedberg från Web IT pratade om digital marknadsföring och allt vad det innebär.

Företagen Kreatopia och Stuart lyfte även fram betydelsen av att som företagare sätta sig ner och gå igenom var företaget befinner sig idag och ställa sig frågan ”vart ska vi?” och ”vad är vårt mål?”. Några råd var att gärna ha mätbara målsättningar och att tänka på timingen med ett specifikt budskap eller produkt. Fredrik drog en parallell med den ankommande vårvärmen och människor som vill tända utegrillen:

– Tänk de företag som inte hann beställa hem grillar till försäljning när den första vårdagen dök upp förra helgen.

 Målgruppen ska attraheras av det företaget gör, så här är det viktigt att man inte tänker utifrån sig själv, utan sätter kunden i första rummet och försöker se sitt företag utifrån kunders perspektiv. 

Tomas Svedberg från Web IT pratade om digital marknadsföring, bland annat vilka kanaler man som företagare kan använda sig av och vikten av att tänka utifrån sina kunders perspektiv. När det gäller företagets webbplats menar Tomas att utseende och innehåll speglar företaget och det blir därför extra viktigt att hålla sidan uppdaterad med relevant information och bilder. Mobilanpassning av webbsidan blir viktigare och viktigare: 

– ca 50 % av alla besök kommer från mobilanvändare, så tänk på vad du som företagare missar om du inte har en mobilanpassad webbsida.

Att aktivt jobba med sökordsoptimering (SEO från engelskans Search Engine Optimisation) innebär bland annat att företaget rangordnas högre upp vid sökning i olika sökmotorer online. Genom att se till att använda ord som beskriver företaget och dess verksamhet, produkter och tjänster både i rubriker och löpande text ökar man sannolikheten att företaget hittas snabbare vid en sökning online.

Avesta Text & Dekor, Entrémattan, Kontorsprofilen och Linslusen tillsammans med de tidigare nämnda hade byggt upp en mässplats där de presenterade sina företag och praktiskt visade hur besökande gäster/företagare kan välja att profilera sig genom en mängd olika produkter och webb.   

Syftet med workshopen var att ge lokala företagare inspiration och mer kunskap i marknadsföring samt att ge dem möjlighet att direkt ta kontakt med den kompetens som finns lokalt i Avesta.