• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30.
    Lunchstängt kl. 12.00–13.00.

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta
    Besökstider:
    Måndag kl. 09.00–16.30
    Tisdag kl. 11.00–16.30
    Onsdag–torsdag kl. 09.00–16.30
    Fredag kl. 09.00–15.00
    Lördag kl. 10.00–14.00

    Ställ en fråga

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Omsorgsförvaltning

Vi ger omsorg och service, upplysningar, råd, stöd och vård, ekonomisk hjälp och annat bistånd till familjer, enskilda, äldre och personer med funktionsnedsättning i kommunen. Socialtjänsten är det yttersta skyddsnätet för kommunens medborgare. Omsorgsförvaltningens arbete riktar sig till de som tillfälligt eller under en längre period behöver samhällets stöd. I vårt uppdrag ingår att stärka individens möjlighet att leva ett självständigt liv.

Omsorgsförvaltningen har cirka 800 personer anställda inom individ- och familjeomsorg, äldreomsorg, hemsjukvård och omsorg om funktionsnedsatta.

Omsorgsförvaltningen arbetar på uppdrag av Omsorgsstyrelsen och ansvarar för hemtjänst, hemsjukvård och särskilda boendeformer. Vi fattar även beslut om bistånd till stöd för äldre och funktionsnedsatta. Förvaltningen stödjer familjer och enskilda som behöver hjälp. Det kan exempelvis handla om försörjningsstöd (socialbidrag), stöd vid missbruk eller familjerättsliga frågor, som samarbetssamtal, faderskapsutredning eller adoption. Vi ansvarar även för mottagande av ensamkommande asylsökande barn. Här handläggs också ärenden kring serveringstillstånd samt tillstånd för försäljning av tobak och folköl.

Förutom socialtjänsten görs betydande sociala insatser även av andra aktörer. Hit räknas till exempel anhöriga, närstående och frivilligorganisationer.

Senast granskad 16 mars 2017.