• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta

    Öppettider:
    Måndag, Onsdag, Torsdag kl. 09:00 - 16:30
    Tisdag kl. 11:00 - 19:00
    Fredag kl. 09:00 - 15:00

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Avgiftskontroll

Betalade du rätt barnomsorgsavgift 2016? Det är en rättvisefråga att alla betalar rätt avgift för plats i förskola och fritidshem. Bildningsstyrelsen har beslutat att Avesta kommun/barnomsorg från och med 2018 årligen ska genomföra en avgiftskontroll. Det innebär att inkomstuppgifter som är lämnade till barnomsorgen jämförs med hushållets taxerade inkomst hos Skatteverket.

De allra flesta betalar rätt avgift och kommer inte att beröras av detta. Visar det sig att inkomstuppgifterna som du lämnat till oss inte stämmer kommer avgiften att justeras genom avgiftskontrollen. Det innebär att du i efterhand faktureras eller får pengar tillbaka för gällande år om beloppet överstiger 200 kronor. 

Inkomstuppgifterna som varje hushåll har lämnat till grund för barnomsorgsavgiften jämförs med den taxerade årsinkomsten från Skatteverket. Den totala årsinkomsten för 2016 enligt Skatteverkets uppgifter delas med 12, vilket ger en genomsnittlig månadsinkomst. Kontrollen sker med två års fördröjning eftersom Skatteverkets uppgifter inte finns tillgängliga tidigare. Avgiftskontrollen påbörjas under våren 2018.

Mer information hittar du under frågor och svar.

Information på engelska
Information på arabiska

Senast granskad 03 maj 2018.