• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Du når biståndshandläggare genom Avesta kommuns servicecenter, tel: 0226-64 50 00

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag klockan 08.00–16.30* 
    *OBS! Onsdag 12 maj stänger telefonin klockan 15:00.

    E-post: servicecenter@avesta.se 
    Besök: Mån, Ons*, Tor* klockan 10.00-16.30, Tis klockan 11.00-16.30, Fre klockan 10.00-15.00.
    * OBS! Onsdag 12 maj stänger vi klockan 15.00. Stängt torsdag 14 maj.

    Obs! Max 20 besökare i lokalen, i max 15 minuter. 

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Hemtjänst

Hemtjänsten arbetar för att du ska få hjälp med ditt fortsatta boende hemma. Du ska få rätt stöd för att klara av så mycket som möjligt på egen hand och hjälp med det du behöver. Du ansöker om de biståndsprövade insatserna och betalar enligt maxtaxa. 

Avesta kommun har 6 olika hemtjänstgrupper med geografiska ansvarsområden. Personalen utgår från hemtjänstgruppens lokal och besöker dig i ditt hem för att hjälpa dig med dina beslutade insatser.Du som har behov av hjälp i hemmet i form av hemtjänst ansöker om bistånd genom att i första hand fylla i blanketten förenklad handläggning  och skicka denna till kommunens biståndshandläggare. Detta gäller endast om du har behov av trygghetslarm, matdistribution, städning, tvätt och inköp.

Vid utökat behov med personlig omvårdnad kontaktar du kommunens biståndshandläggare för ett hembesök och ett samtal om ditt individuella behov.

Din ansökan utreds och därefter beslutar biståndshandläggare vilka typer av insatser som beviljas. Biståndet är avgiftsbelagt.

Insatser som, utifrån behov, kan beviljas: 

  • Ärenden på apotek, bank, inköp med mera
  • Personlig omvårdnad – detta kan vara sjukvård som bedöms som egenvård exempelvis rörelseträning och hjälp med stödstrumpor. Övrig hjälp som kan ingå är hjälp med hygien, av- och påklädning, frukost, enklare kvällssysslor, sängbäddning, blomvattning, bära ut sopor, promenader och liknande.
  • Trygghetslarm – installeras i ditt hem och du får en larmklocka att bära på dig. Du larmar vid behov av hjälp och kontaktas av hemtjänstgruppen. Du framför ditt hjälpbehov och därefter få du hjälp/besök dygnet runt. Vid akuta sjukvårdsbehov ring 112.
  • Nattpatrull – personal utför beviljade insatser. 
  • Matdistribution – hemleverans av tillagade måltider som du bokar och väljer själv. Matlådorna tillagas i Skogsgläntans kök och levereras kylda hem till dig, 3 gånger i veckan. Du kan även beställa specialkost och välja mellan halvt eller helt matabonnemang. Vid beställning av matabonnemang dröjer det 3 veckor innan tjänsten påbörjas. Uppsägningstid av pågående abonnemang är 2 veckor.
  • Tvätt - innebär maskintvätt och strykning av kläder, handdukar, gardiner, dukar och sängkläder. Handtvätt och mangling ingår inte. Tvätten hämtas och lämnas i din bostad. Du kan beviljas tvätt var fjortonde dag.
  • Städning – i bostaden på max två rum och kök, var tredje vecka. Städning av källare, vind och fönsterputsning ingår inte. Om du lever under äktenskapsliknande förhållanden övergår städningen till den du bor tillsammans med.
  • Ledsagning – stöd att ta dig till och från olika aktiviteter

När du beviljats hemtjänstinsatser innebär det atten låskåpa monteras vid låset på din ytterdörr. Vi använder oss av nyckelfri låshantering vilket innebär att vi öppnar din dörr via mobiltelefon. Du kommer även få lämna en nyckel till din bostad som vi förvarar i ett säkerhetsskåp, denna används vid tekniskt fel av den nyckelfria hanteringen.

All hemtjänstpersonal som kommer hem till dig bär legitimation. Vi har tystnadsplikt.

Senast granskad 03 december 2020.