• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Redovisningsenheten
    Besöksadress: Corneliusgatan 18
    Telefon vxl: 0226-64 50 00
    E-post: redovisning@avesta.se

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta 

    Besökstider:
    Måndag kl. 09:00-16:30
    Tisdag kl. 11:00-16:30
    Onsdag kl. 09:00-16:30
    Torsdag kl. 09:00-16:30
    Fredag kl. 09:00-15:00

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Skicka faktura till Avesta kommun

Kommunen jobbar för att effektivisera inköp och fakturahantering genom både e-handel och e-fakturering. Digitala beställningar och fakturor ger fördelar både för dig som leverantör och för Avesta kommun.

Från och med den 1 april 2019 gäller en ny lag (SFS 2018:1277) om elektroniska fakturor som innebär att fakturor till offentlig sektor måste vara elektroniska. Kravet på e-faktura gäller vid alla inköp, upphandlade såväl som direktköp, där betalning sker mot faktura. Offentliga upphandlingar som påbörjats innan lagen trädde i kraft omfattas dock inte retroaktivt av lagen. Mer information finns att läsa på www.digg.se.

Vi vill att ni i första hand skickar e-fakturor till Avesta kommun. Det är bättre för miljön, säkrare för er som leverantör och underlättar för er att få betalt på utsatt tid då fakturan når kommunen snabbare.

Observera att en faktura i PDF-format som skickas via e-post inte räknas som en e-faktura.

E-faktura

PEPPOL
Avesta kommun tar emot e-fakturor via nätverket PEPPOL vilket är ett av flera nätverk som tillhandahåller standardiserade och godkända format för att skicka och ta emot e-fakturor i enlighet med den nya lagen.

Organisationsummer:212000-2262
PEPPOL-ID: 0007:2120002262
Format: PEPPOL BIS Billing 3, Svefaktura 1.0

Leverantörsportal
Här kan du som företagare själv skapa företagets e-faktura. Det är ett bra alternativ för dig som bara skickar ett fåtal fakturor.

För att få tillgång till portalen skickar du ett mejl till redovisning@avesta.se med nedanstående uppgifter. 

  • Företagets namn
  • Organisationsnummer
  • Momsreg.nr
  • Adress
  • E-post
  • Kontaktperson (namn, e-post)

Du får därefter ett mejl med inloggningsuppgifter till portalen och kan börja fakturera.

Om möjlighet inte finns att skicka e-faktura använd något av nedanstående alternativ.

Faktura via e-post
Skickas i PDF-format till:
avestakommun.mailinvoice@postnordscanning.com

Pappersfaktura
Skickas till:
Avesta kommun
Box 84
774 22 Avesta 

Sekretessfakturor
Sekretessfakturor är undantagna kravet på elektronisk fakturering. För dessa fakturor gäller särskild fakturaadress som lämnas av beställaren. 

Fakturareferens
För att fakturan ska kunna styras till rätt mottagare i kommunen är det viktigt att alla fakturor förses med en referenskod (5 siffror), i kommunen även kallat för ID. Referenskoden ska uppges av beställaren vid inköpstillfället. Om du inte har fått någon referens, kontakta beställare eller redovisning@avesta.se.

Kommunen tillämpar 30 dagars betalningstid såvida inte annat avtalats med leverantören. Expeditions-, fakturerings- eller annan avgift godtas ej. 

Påminnelser och övrig post
Skickas till: 
Avesta kommun
774 81 Avesta

 

Senast granskad 17 juni 2020.