• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag kl. 08.00–16.30

    Besöksadress: Kungsgatan 32, Avesta

    Öppettider:
    Måndag, Onsdag, Torsdag kl. 09:00 - 16:30
    Tisdag kl. 11:00 - 19:00
    Fredag kl. 09:00 - 15:00

    Ställ en fråga

    För att undvika spam måste du fylla i kryssrutan ovan för att visa att du är en människa.

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Partistöd

I kommunallagen finns de grundläggande bestämmelserna för det kommunala partistödet.

Nya regler för kommunalt partistöd har trätt i kraft 1 februari 2014. Reglerna tillämpas fr.o.m. mandatperioden 15 oktober 2014 – 2018. Kommunfullmäktige beslutade att godkänna bifogat förslag till regler för det lokala partistödet 2014-09-29 § 97.

Det lokala partistödet ska syfta till att stärka partierna i den kommunala demokratin. Varje kommun bestämmer om partistöd ska utbetalas och hur stort det ska vara. Lokalt partistöd får bara bestå av ett grundstöd och ett mandatbundet stöd. Partistödet får bara utbetalas till ett politiskt parti som är en juridisk person. Det innebär att det måste finnas en registrerad lokal partiförening som kan ta emot stödet.

Regler för lokalt partistöd för Avesta kommun 

Det lokala partistödet för Avesta består av:

  • Grundstöd, som uppgår till om 30% av prisbasbeloppet per parti/år (för år 2018 13 650:-)  
  • Mandatstöd, som uppgår till 60% av prisbasbeloppet per mandat/år (för år 2018 27 300:-)    

Vid fördelningen av partistöd beaktas endast mandat för vilken en vald ledamot är fastställd enligt 14 kap vallagen. Det innebär att inget lokalt partistöd för mandat utgår om mandatperioden inleds med en ”tom stol” 

Partistöd ges kalenderåret ut till parti som under året fått en ”tom stol” eller om ledamoten inte längre tillhör samma parti som vid ingången av mandatperioden och sitter kvar i fullmäktige som ”politisk vilde. 

Redovisning av lokalt partistöd 

En mottagare av partistöd ska årligen lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för det ändamål som anges i 2 kap. 9 § första stycket kommunallagen. 

Redovisningen av hur partistödet använts ska dessutom granskas. Partierna utser själva sin granskare. Granskaren ska årligen lämna en granskningsrapport med ett intyg om att redovisningen ger en rättvisande bild av hur partistödet har använt. 

Till redovisningen ska fogas ett granskningsintyg. 

Beslut om utbetalning av partistöd 

Fullmäktige fattar årliga beslut om utbetalningav partstödet. Fullmäktige får besluta om att stöd inte ska utbetalas till ett parti som inte i tid lämnar in en redovisning respektive en granskningsrapport. 

Partistöd betalas ut årligen i förskott under februari månad efter redovisning till fullmäktige. 

De nya reglerna syftar till att synliggöra, för medborgarna, hur det lokala partistödet nyttjats.

Ingen debatt ska därför ske vid KF-sammanträdet i februari om hur partierna använt medlen.

Partistöd utbetalas i slutet av februari till de partier som gjort en skriftlig redovisning i tid.     

Tidplan: 

  • Skriftlig redovisning till fullmäktiges sekretariat kompletterat med en granskningsrapport senast i mitten av januari. 
  • Kommunfullmäktige behandlar redovisningen vid sammanträde i  februari. 
  • Utbetalning sker i slutet av februari.
Senast granskad 16 april 2018.