Dödsfall och begravning
När en person avlider ska dennes ekonomiska situation utredas och avslutas genom en bouppteckning eller dödsboanmälan inom tre månader efter dödsfallet.
När en person avlider ska dennes ekonomiska situation utredas och avslutas genom en bouppteckning eller dödsboanmälan inom tre månader efter dödsfallet.
Vid ett dödsfall är det viktigt att veta att man inte har rätt att betala andra räkningar än begravningsfakturan innan dödsboets ekonomi är klarlagd. Alla autogiron ska därför avslutas så snart som möjligt.
Den kostnadsfria dödsboanmälan hjälper kommunen till med om:
- Dödsboets tillgångar maximalt uppgår till 5000 kronor efter att begravningskostnaderna är betalda.
- Dödsboet inte äger någon fast egendom.
- Det gäller enklare värderingsfrågor vilket undersöks vid ett hembesök.
En dödsboanmälan ersätter en bouppteckning.
Om du behöver hjälp med en dödsboanmälan kontakta Avesta kommuns behörige dödsbohandläggare.
Begravning
Om dödsboets tillgångar inte räcker till begravningen så kan en ansökan om bidrag göras hos dödsbohandläggaren efter att dödsboanmälan eller bouppteckningen är färdig. I Avesta kommun kan bidrag beviljas med högst 50 % av basbeloppet, avdrag görs för dödsboets tillgångar.
Kontakt
Dödsbohandläggare, servicecenter 0226-64 50 00 eller receptionen 0226-64 53 44
Relaterad information
På Efterlevandeguiden.se finns bra information till dig som förlorat en närstående.