• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Handläggare och mottagning på försörjnings-och sysselsättningsenheten.

    Telefon: 0226-64 53 44 (receptionen)
    Telefontider:

    måndag, onsdag, torsdag och fredag  kl 08.30–09.30

    tisdag kl 13.15–14.30

    Besöksadress: Markusgatan 25, Avesta

    Postadress: Omsorgsförvaltningen, Box 23, 774 21 Avesta

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag klockan 08.00–16.30.
    E-post: servicecenter@avesta.se 
    Besök: Kungsgatan 32, Avesta. 
    Mån, Ons, Tor klockan 10.00-16.30, Tis klockan 11.00-16.30, Fre klockan 10.00-15.00.

    Ställ en fråga

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Ekonomiskt bistånd

Du som är 18 år och äldre kan ansöka om ekonomiskt bistånd. Är du yngre så är det dina föräldrar som ska försörja dig tills du avslutar dina studier på gymnasiet. Om de inte kan försörja dig, kan de ansöka om stöd hos socialtjänsten.

Rätten till ekonomiskt bistånd eller försörjningsstöd som det vanligtvis kallas regleras i Socialtjänstlagen. Försörjningsstödet är individuellt behovsprövat och du måste göra en ansökan. Lever du tillsammans med make/maka/partner måste ni ansöka tillsammans.

Din ansökan om ekonomiskt bistånd handläggs alltid så snabbt som möjligt, men du får alltid räkna med en väntetid innan beslutet kan fattas. En handläggare utreder din ansökan och tar reda på, om dina inkomster överstiger eller understiger normbeloppet och orsaken till din ansökan. Handläggaren gör en bedömning av hela din situation och du får ett beslut om din rätt till ekonomiskt stöd.

Om du blir nekad försörjningsstöd kan du överklaga till Förvaltningsrätten. Handläggaren berättar för dig hur det går till och kan hjälpa dig med överklagandet.

Självklart är att du har ett eget ansvar och att du efter bästa förmåga bidrar till din försörjning.

Så här ansöker du

Det finns två sätt att ansöka om ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd. Nyansökan (ansökan för första gången) sker genom personlig kontakt med vår mottagning. Återansökan (ansökan efter en nyansökan) sker via e-tjänst eller blankett. 

Nyansökan

Om ni ansöker för första gången, eller ansöker efter att ha varit självförsörjande en tid ska du göra en nyansökan. Du ansöker genom att ta personlig kontakt med vår mottagning, kontaktuppgifter hittar du under kontakt överst på sidanI kontakten med mottagningen får ni mer information om hur er ansökan behandlas och vilka handlingar som ska lämnas in. 

Återansökan
Om du redan har en pågående kontakt med en handläggare ska du göra en återansökan. Detta görs via e-tjänst eller via blanketten återansökan. Blanketten ska lämnas i socialtjänstens reception (brevlåda i väntrummet) eller skickas via post. 

Handlingar som ska vara med vid en återansökan 

I de flesta fall räcker det med uppgifterna som du uppger i återansökan. Men det är ändå viktigt att spara handlingar som styrker era uppgifter (i minst tre månader), dessa kan efterfrågas vid kontroll.

Nedanstående handlingar behöver alltid lämnas vid en återansökan:

  • Hyreskontrakt (om ni bytt bostad)
  • Kostnadsförslag gällande tandvård och glasögon
  • Läkarintyg om du är sjukskriven 

Adress: Försörjningsstödsenheten, Box 23, 774 21 Avesta   

Blanketter finns även att hämta i socialtjänstens reception. 

Mer information om ekonomiskt bistånd hittar du på Socialstyrelsens hemsida.

Senast granskad 01 december 2021.