- Skriv ut
- Dela
- Kontakt
-
Kontaktinformation
Avesta Servicecenter
Telefon: 0226-64 50 00
Telefontider: Måndag–fredag klockan 08.00–16.30
E-post: servicecenter@avesta.se
Besök: Mån, Ons, Tor klockan 10.00-16.30, Tis klockan 11.00-16.30, Fre klockan 10.00-15.00.
Obs! Max 20 besökare i lokalen, i max 15 minuter.Ställ en fråga
Tack för ditt meddelande.
Servicetjänster för 67 år och äldre
Du som fyllt 67 år är välkommen att beställa servicetjänster som trygghetslarm och matabonnemang hos oss.
Servicetjänsterna är inte biståndsprövade och kan beställas av dig utan föregående behovsbedömning. Du betalar en avgift för respektive tjänst. Kontakta de administrativa handläggarna på vård och omsorg så hjälper de dig.
-
- Olika servicetjänster
-
- Trygghetslarm
Trygghetslarmet gör det möjligt för dig som bor i eget boende att vid oförutsedda händelser som sker i ditt hem, alla tider på dygnet komma i kontakt med personal inom hemtjänst och nattpatrull. Ett trygghetslarm är inte är ett akutlarm som ersätter larmnumret 112. Vid behov av akut sjukvård ska därför alltid 112 kontaktas.
Hemtjänst och nattpatrull i kommunen är behjälplig med den vardaglig omvårdnaden och omsorgen för de som har behov av den hjälpinsatsen och är de som svarar och kan vara behjälpliga med den omsorg som trygghetslarmet innefattas av.
Trygghetslarmet har en begränsad räckvidd vilket innebär att larmet som regel inte fungerar utanför bostaden, exempelvis på vägen till brevlådan. Vid installation av trygghetslarmet kan personalen vara behjälplig med att räckviddstesta larmknappen.
Larmcentralen, hemtjänst och nattpatrull arbetar hela tiden med att hjälpa den som larmat så snabbt som möjligt. Det är svårt att exakt säga hur lång tid det tar innan personal kommer hem till dig, men vanligast kommer hemtjänst eller nattpatrull inom 30–60 minuter.
Du måste lämna en extra nyckel till ditt hem till hemtjänsten som förvaras i ett säkerhetsskåp för att kunna användas vid behov
Mer information om trygghetslarm hittar du här
- Matdistribution
Hemleverans av tillagade måltider som du bokar och väljer själv. Matlådorna tillagas av Skogsgläntans kök och levereras kylda hem till dig, tre gånger i veckan. Du kan även beställa specialkost och välja mellan halvt eller helt matabonnemang.
Vid beställning av matdistribution dröjer det 3 veckor innan tjänsten påbörjas. Uppsägningstid av pågående abonnemang är 2 veckor.
- Hemservice
Vi erbjuder även dig möjlighet att beställa tjänster via arbetsmarknadsenhetens hemservice. Tjänster som du kan beställa är trädgårdsarbete, hjälp med grovsopor och övrig hemservice (byte av gardiner, lampor med mera). Tjänsterna beställs via arbetsmarknadsenhetens hemservice. Du betalar för tjänsterna enligt timpris.
Vid utökat behov av stöd och hjälp med personlig omvårdnad ansök om behovsprövat bistånd. Ansökan gör du via kommunens biståndshandläggare.
- Kontakt och beställning
För beställning av matdistribution och trygghetslarm:
Administrativ handläggare, telefon 0226-64 50 00, måndag-fredag kl 10.00-11.30
För behovsbedömning av insatser:
Biståndshandläggare, telefon 0226- 64 50 00, måndag, tisdag, torsdag och fredag, kl 08.30-09.30
För beställning av tjänster via hemservice, +67 år:
Hemservice, telefon 0226-64 56 59, måndag- fredag kl 07.00-11.00