• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag klockan 08.00–16.30.
    E-post: servicecenter@avesta.se 
    Besök: Mån, Ons, Tor klockan 10.00-16.30, Tis klockan 11.00-16.30, Fre klockan 10.00-15.00.

    Ställ en fråga

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Servicepunkt Krylbo invigd

Publicerad: 2021-11-24, kl 00.12

Nu är banden knutna och porten öppnad! Servicepunkt Krylbo, den nya mötesplatsen för Krylboborna, är ett faktum sedan den invigdes onsdag 23 november.
- Det händer mycket nu i Krylbo och servicepunkt Krylbo blir ett nav i den fortsatta utvecklingen, förklarade kommunalrådet Lars Isacsson i sitt invigningstal.

I lokalen för Servicepunkt Krylbo står ett antal personer med band som en annan person knyter ihop
Nu är samverkansbanden knutna både inom Servicepunkt Krylbo som med Krylboborna.

Själva invigningen blev symbolisk. Bildningsstyrelsens ordförande Mikael Westlund fick knyta ihop banden som representanterna för de olika verksamheterna som ska arbeta på Servicepunkten höll i. Det blev en stor och hård knut som också ska visa betydelsen av samverkan och att Servicepunkt Krylbo är en mötesplats för alla.

I lokalen som ligger inrymd på Stationsgatan 31, återfinns i nuläget Servicecentrum, Vuxenlärandet, projektet Ökad jämlikhet i Krylbo samt den nya företeelsen BiblioPunkt Krylbo. Det sistnämnda är en liten filial till kommunens bibliotek, där man kan låna en och annan bok både för vuxna och barn - men också beställa böcker från huvudbiblioteket. Servicecenter ska kunna besvara på medborgarnas frågor och funderingar, medan lokalen också är utgångspunkt för projektledare Josefine Sjöbergs jämlikhetsarbete i Krylbo. Målet med projektet är att utveckla Krylbo till en lockande trygg och trevlig ekostadsde där människor kan utvecklas och känna tillit till varandra. Det kan exempelvis handla om personlig utveckling i form av studier. Och i Servicepunktens lokaler finns plats för dem som vill studera i lugn och ro då de kanske inte kan sitta hemma eller behöver byta miljö. 

- Här får Krylbobor också möjligheter att få träffa studie- och yrkesvägledare för att kanske inspireras till att genomföra sina eftergymnasiala studier, berättar Ninni Broström som också gärna ser att företag tar kontakt med henne om de har behov av fortutbildning inom sina företag.

Ansvarig för projektet med Servicepunkt Krylbo är Marie Hjelm, chef för kommunens Vuxenutbildning och Integrationsenhet.

- Förutom  de verksamheter vi kan erbjuda här, så är Servicepunkten också ett sätt för kommunen att komma närmare kommuninvånarna. Vi kommer att ha öppet tisdagar kl. 13-16, onsdagar 13-17 och fredagar 10-12, berättar Marie Hjelm.

Vikten av att finnas nära medborgarna var också något som Lars Isacsson betonade i sitt tal.

- Det är snart fem år sedan vi inrättade Servicecenter. Det är en uppskattad verksamhet som vi gärna ser ska finnas på fler stället. Att den första öppnas när i Krylbo känns rätt. Här sjunker arbetslösheten, här skapas jobb, här investeras det i nya verksamheter bland annat hos Karl Hedin, här utvecklas föreningslivet med konstgräs och belysning på Krylbo IP  och här satsar Krylbohus på ett bra boende. Men vi behöver ännu mer verksamhet i Krylbo, sa Lars Isacsson och lyfte fram just Servicepunkt Krylbo som ett nav i den fortsatta utvecklingen. 

Så gick det till när bandet knöts.