• Skriv ut
  • Kontakt
  • Kontaktinformation

    Avesta Servicecenter

    Telefon: 0226-64 50 00
    Telefontider: Måndag–fredag klockan 08.00–16.30.
    E-post: servicecenter@avesta.se 
    Besök: Kungsgatan 32, Avesta. 
    Mån, Ons, Tor klockan 10.00-16.30, Tis klockan 11.00-16.30, Fre klockan 10.00-15.00.

    Ställ en fråga

    Tack för ditt meddelande.

Dela sidan på sociala medier

Hjälpmedel

På webbplatsen finns följande hjälpmedel att tillgå:

Talande Webb

Den här webbplatsen använder tjänsten Talande Webb för uppläsning av innehåll på webbplatsen. 

Här kan du läsa mer om hur du aktiverar funktionen och hur du kan använda Talande Webb.

Stor text

I din webbläsare kan du själv göra inställningar för att få större text. Där kan du själv välja hur mycket större texten ska vara.

Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster

Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster Texttelefoni.se, Teletal eller Bildtelefoni.net.

Texttelefoni.se

Texttelefoni.se gör det möjligt för personer med talsvårigheter, hörselnedsättning, döva eller dövblinda att ringa eller ta emot samtal. Tjänsten hjälper personer att genomföra telefonsamtal genom förmedlade trepartssamtal i text. Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, årets alla dagar och samtal behöver inte förbokas.

SIP: texttelefon@texttelefoni.se

Analog texttelefon: 020-600 600

Telefon: 020-600 650

Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via tjänstens hemsida eller mobilappen som finns tillgänglig på Google Play och App Store.

Mer information om Texttelefoni.se hittas på www.texttelefoni.se

Teletal

Teletal är en personlig tjänst för alla som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal. En tolk är med dig i samtalet och hjälper dig bland annat med att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att anteckna vad som sägs. Det fungerar som ett trepartssamtal och du kan ringa med din vanliga telefon. Teletal hjälper enbart till med att tolka på svenska.

Telefon: 020-22 11 44

Mer information om Teletal hittas på www.teletal.se

Bildtelefoni.net

Den samtalsförmedlande tjänsten Bildtelefoni.net möjliggör för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra. Dessutom kan två eller flera personer som befinner sig på samma plats få samtal distanstolkade. Tjänsten är kostnadsfri och du kan använda den så mycket du vill. Tjänsten är öppen dygnet runt - året runt!

SIP: tolk@tolk.sip.nu

Telefon: 020-28 00 20

Mer information om Bildtelefoni.net hittas på www.bildtelefoni.net

Lättläst

Vissa sidor på avesta.se finns i en lättläst version. När det finns en lättläst version av innehållet på en sida syns en LL-symbol på sidan (i listen ovanför sidans rubrik, intill funktionerna Skriv ut och Dela). Klickar du på symbolen kommer du till den lättlästa versionen. Den lättlästa information skrivs utifrån rekommendationer från Centrum för lättläst.

Andra språk / översättning

Avesta kommun erbjuder inte längre Google translate för översättning av webbplatsens innehåll. Verktyget stör tillgängligheten för våra webbplatsanvändare som läser vår webbplats med andra hjälpmedel på grund av funktionsnedsättning.

Men du kan självklart använda Google Translate på egen hand genom att kopiera text från vår webbplats, klistra in i verktyget och översätta till önskat språk. Vi tar dock inget ansvar för kvaliteten på översättningen.

Senast granskad 19 januari 2022.